Szkoła branżowa i przysposabiająca
Ponadpodstawowe szkoły specjalne fundacji Novum SpatiumNiepubliczna Szkoła Specjalna Przysposabiająca Do Pracy
Trzyletnia Szkoła Przysposabiająca Do Pracy została stworzona z myślą o indywidualnych potrzebach osób z orzeczeniem do kształcenia specjalnego, a nauka w nich jest bezpłatna. To ostatni etap kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi, jak również zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku do 24 lat.
Jak w każdym prowadzonym przez nas etapie edukacji, tak i w tej szkole kładziemy nacisk na indywidualność każdego z naszych podopiecznych. Pomagamy im wydobyć ich predyspozycje, dostosować do wymagań stawianych przez współczesny rynek pracy, jednocześnie dążąc do jak największej samodzielności.
Niepubliczna Szkoła Branżowa
I Stopnia
Branżowa Szkoła I Stopnia, jako odpowiednik zasadniczej szkoły zawodowej, jest pierwszym etapem uzyskania kwalifikacji umożliwiających wejście na rynek pracy. Podczas tych trzech lat trwania nauki kształcimy i wychowujemy w duchu indywidualności. Naszym głównym celem jest usamodzielnienie i na to kładziemy największy nacisk.
Uczniowe przyswajają wiedzę z przedmiotów ogólnokształcących, takich jak język polski, język obcy, matematyka, historia, fizyka, biologia, geografia, chemia, podstawy przedsiębiorczości czy wychowanie fizyczne. Jeszcze bardziej istotne są dla nas przedmioty zawodowe, pozwalające zdobyć umiejętności z zakresu technologii gastronomicznej, podstaw żywienia człowieka, wyposażenia zakładów gastronomicznych, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz podstaw prowadzenia działalności gospodarczej.
Program nauczania
Szkoła przysposabiająca
Dla każdego ucznia naszej szkoły mamy indywidualnie dostosowany program nauczania by w jak największym zakresie umożliwić podopiecznym zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu życia codziennego.
Przysposobienie do pracy ma na celu przygotowanie ucznia do aktywności przez pracę, czyli nabycie praktycznych umiejętności niezbędnych do podejmowania pracy w różnych dziedzinach oraz poprawnego funkcjonowania w życiu społecznym i zawodowym. W ramach tego przedmiotu uczniowie są przygotowywani do nabycia umiejętności praktycznych i wykonywania czynności pracy wynikających z następujących dziedzin:
- gospodarstwa domowego – wykonując prace oparte na prowadzeniu gospodarstwa domowego, tj. sprzątanie, prasowanie, przygotowywanie i wydawanie posiłków,
- rękodzielnictwa – wytwarzanie drobnych przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich z zastosowaniem różnych technik i materiałów, w tym z wykorzystaniem drewna
- ogrodnictwa – uprawa i pielęgnacja roślin, pielęgnacja terenów zielonych, tworzenie różnorodnych kompozycji kwiatowych i stroików,
- prac biurowych – obsługa urządzeń biurowych typu: kserokopiarka, laminator itp. oraz wykonywanie usług w tym zakresie,
- szycia ręcznego i maszynowego – zastosowanie ściegów podstawowych i ozdobnych w drobnych naprawach krawieckich oraz haftowaniu; szycie prostych wyrobów, tj. ściereczek, zasłon, rękawic kuchennych itp.
Nasi podopieczni uczą się w 11 pracowniach:
- Kulinarna
- Drewna
- Rehabilitacyjna
- Biofeedback
- Ceramiczna
- Krawiecka
- Sala gimnastyczna
- Informatyczno-biurowa
- Ogrodniczo-florystyczna
- Rękodzielniczo-dekoratorska
- Sala doświadczania światła
Nasi uczniowie:
- uczą się i doskonalą swoje umiejętności w zakresie obierania warzyw i owoców, obróbki na ciepło i zimno,
- zdobywają umiejętności przygotowywania potraw, czytania przepisów kulinarnych oraz planowania menu czy robienia codziennych zakupów w sklepie spożywczym
- nakrywają do stołu, oceniają smak i wygląd gotowych potraw
- rozwijają zaradność życiową: umiejętność dbania o porządek, odpowiedzialność czy systematyczność,
- uczą się nowych smaków, odkrywają potrawy z różnych stron świata,
Nasi uczniowie:
- uczą się wykonywać prace związane z obróbką drewna,
- poznają obsługę podstawowych narzędzi stolarskich,
- doskonalą umiejętności wbijania gwoździ oraz ich wyjmowania,
- piłują z użyciem piły ręcznej oraz piły włosowej,
- szlifują elementy drewniane,
- doskonalą umiejętności obsługi elektronarzędzi wykorzystywanych w stolarni w zakresie wkręcania śrub, wiercenia otworów za pomocą wkrętarko-wiertarki, wyrzynania elementów drewnianych z użyciem wyrzynarki do drewna, szlifowania elementów drewnianych z pomocą szlifierki oscylacyjnej
Nasi uczniowie:
- uczą się kontroli siły i wytrzymałości mięśni odpowiedzialnych za prawidłową postawę
- doskonalą koordynację ruchową
- wzmacniają swoją motywację do systematycznych ćwiczeń
- stosują ćwiczenia rozciągające przykurczone mięśnie
- korzystają z bieżni zwiększając wydolność krążeniowo-wydechową
- podczas ćwiczeń na rowerkach stacjonarnych wzmacniają i rozbudowują mięśnie
- rozwijają dużą motorykę
- ćwiczą równowagę
Nasi uczniowie:
- uczestniczą w autostymulacji fal mózgowych
- świadomie trenują koncentrację
- zwiększają możliwości pracy mózgu
- poprzez stymulację swoich fal mózgowych wzmacniają swój potencjał intelektualny
- uczą się wyciszania emocji i wchodzenia w stan relaksu
- poprzez kontrolę odpowiednich fal mózgowych mogą usprawniać sferę komunikacji werbalnej
Nasi uczniowie:
- uczą się pracy z podstawowymi technikami ceramicznymi
- tworzą misy, kubki, płytki ceramiczne
- dekorują wykonywane z użyciem szkliw
- malują elementy angobami
- nakładają tlenki żelaza
- wykorzystują walcarkę automatyczną do tworzenia większych, płaskich elementów
- tworzą element 3d z wykorzystaniem form
- uczą się pracy przy profesjonalnym kole garncarskim
Nasi uczniowie:
- doskonalą umiejętności obsługi pralki i żelazka,
- doskonalą umiejętności odczytywania symboli chemicznych na metkach,
- doskonalą umiejętności związane z codziennym utrzymaniem czystości,
- nabywają umiejętności posługiwania się przyborami krawieckimi,
- nabywają umiejętność szycia ręcznego i maszynowego,
- wykonują drobne naprawy,
- szyją i wypełniają poduszki, maskotki, tekstylne ozdoby świąteczne,
- nabywają umiejętności pracy z wykrojem krawieckim,
- szyją fartuchy kuchenne, pościel, maseczki, ściereczki kuchenne.
Nasi uczniowie:
- rozwijają aktywność ruchową
- wspomagają rozwój układu oddechowego i ruchowego
- uczą się prawidłowo dozować wysiłek
- hartują organizm
- uczą się poprawnie wykonywać ćwiczenia symetryczne i asymetryczne
- pod okiem nauczyciela kształtują poszczególne partie mięśni
Nasi uczniowie:
- doskonalą umiejętności obsługi sprzętu poligraficznego i biurowego – drukarka, ksero, niszczarka, laminarka, gilotyna, bindownica,
- doskonalą umiejętności korzystania z programów tekstowych i graficznych,
- doskonalą umiejętności korzystania z multimedialnych programów użytkowych i edukacyjnych,
- rozwijają umiejętności wyszukiwania informacji w Internecie oraz ich przetwarzania,
- rozwijają zainteresowań informatycznych i technicznych oraz wdrażanie do świadomego korzystania z najnowszych zdobyczy techniki,
- doskonalą umiejętności bezpiecznego korzystania z komputerów, telefonów komórkowych i Internetu.
Nasi uczniowie:
- zajmują się pielęgnacją roślin doniczkowych w sali oraz na terenie szkoły
- tworzą okolicznościowe kompozycje roślinne, bukiety, dekoracje, stroiki,
- nabywają umiejętności bezpiecznego posługiwania się sprzętami i narzędziami ogrodniczymi,
- uprawiają kwiaty i zioła w przyszkolnym ogrodzie,
- uczestniczą w pracach sezonowych na terenie placówki oraz poza nią, wykonując takie czynności jak: grabienie liści, sadzenie kwiatów, odśnieżanie, wyrywanie chwastów z rabat kwiatowych,
- rozwijają własną kreatywność, uzdolnienia oraz zainteresowania
- poznają różne techniki stosowane we florystyce.
Nasi uczniowie:
- wykonują prace różnymi technikami rękodzielniczymi między innymi: dekoracje z papierowej wikliny, ozdoby z masy papierowej, malowanie na porcelanie, malowanie na szkle,
- tworzą prace malarskie na płótnie, drewnie,
- przygotowują na zamówienie drewniane tabliczki z sentencjami, życzeniami,
- wykonują ozdoby techniką decoupage,
- uczą się quilling’u
- zdobywają umiejętności z zakresu techniki origami
- wyrażają własne emocje poprzez aktywność artystyczną
- uczą się pomysłowości, systematyczności i wytrwałości w pracy
- pobudzają własną wrażliwość estetyczną
Nasi uczniowie:
- ćwiczą koncentrację na bodźcach wzrokowych i słuchowych
- poprawiają koordynację wzrokowo-słuchową
- rozwijają spostrzegawczość wzrokową
- budują wyobrażenia i zdobywają wiedzę na temat otaczającego ich świata
- poprawiają orientację w schemacie własnego ciała
- ćwiczą zdolności manipulacyjne
- rozwijają wrażliwość dotykową
- doskonalą orientację w przestrzeni
- stymulują lub wyciszają zmysły
Nasze zajęcia umożliwiają:
Rozwijanie u uczniów postawy ciekawości i otwartości
Aktywne uczestnictwo w budowie kultury
Budowanie pozytywnego, ciepłego obrazu samego siebie
osiągnięcie maksymalnej zaradności i niezależności
Kształtowanie umiejętności samodzielnego organizowania wypoczynku
Rozwijane kreatywności uczniów oraz ich uzdolnień i zainteresowań
Zajęcia kształtujące kreatywność
Rozwijają zainteresowania i zdolności w sferze artystycznej, muzycznej, tanecznej oraz teatralnej. Służą dostarczaniu uczniom okazji do twórczego działania w przyjaznej atmosferze oraz możliwości współpracy z innymi podopiecznymi naszej fundacji.
Zajęcia rozwijające komunikowanie się
Mają służyć dalszemu rozwijaniu języka i umiejętności porozumiewania się w bliskim i dalszym środowisku w każdy możliwy dla ucznia sposób, również z wykorzystaniem odpowiednich pomocy do komunikacji, czy też technologii informacyjno-komunikacyjnej.
Funkcjonowanie osobiste i społeczne
Zajęcia, na których uczniowie doskonalą wiadomości i umiejętności zdobyte na wcześniejszych etapach edukacyjnych, także w zakresie czytania, pisania i pojęć matematycznych, niezbędnych w życiu dorosłego człowieka. Zajęcia zapewniają również zdobycie nowych wiadomości i umiejętności z zakresu środowiska społeczno-kulturowego, przygotowują do pełnienia różnych ról społecznych, a także rozwijają niezbędne kompetencje społeczne. Zajęcia mają na celu wszechstronny rozwój uczniów oraz takie ich przygotowanie do pełnienia ról społecznych, w tym pracowniczych, aby mogli jako osoby dorosłe w jak najbardziej optymalny sposób zintegrować się ze środowiskiem.