Szkoła branżowa i przysposabiająca

Ponadpodstawowe szkoły specjalne fundacji Novum Spatium

Niepubliczna Szkoła Specjalna Przysposabiająca Do Pracy

Trzyletnia Szkoła Przysposabiająca Do Pracy została stworzona z myślą o indywidualnych potrzebach osób z orzeczeniem do kształcenia specjalnego, a nauka w nich jest bezpłatna. To ostatni etap kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi, jak również zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku do 24 lat.

Jak w każdym prowadzonym przez nas etapie edukacji, tak i w tej szkole kładziemy nacisk na indywidualność każdego z naszych podopiecznych. Pomagamy im wydobyć ich predyspozycje, dostosować do wymagań stawianych przez współczesny rynek pracy, jednocześnie dążąc do jak największej samodzielności.

 

Niepubliczna Szkoła Branżowa
I Stopnia

Branżowa Szkoła I Stopnia, jako odpowiednik zasadniczej szkoły zawodowej, jest pierwszym etapem uzyskania kwalifikacji umożliwiających wejście na rynek pracy. Podczas tych trzech lat trwania nauki kształcimy i wychowujemy w duchu indywidualności. Naszym głównym celem jest usamodzielnienie i na to kładziemy największy nacisk.

Uczniowe przyswajają wiedzę z przedmiotów ogólnokształcących, takich jak język polski, język obcy, matematyka, historia, fizyka, biologia, geografia, chemia, podstawy przedsiębiorczości czy wychowanie fizyczne. Jeszcze bardziej istotne są dla nas przedmioty zawodowe, pozwalające zdobyć umiejętności z zakresu technologii gastronomicznej, podstaw żywienia człowieka, wyposażenia zakładów gastronomicznych, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz podstaw prowadzenia działalności gospodarczej.

 

Program nauczania

Szkoła przysposabiająca

Dla każdego ucznia naszej szkoły mamy indywidualnie dostosowany program nauczania by w jak największym zakresie umożliwić podopiecznym zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu życia codziennego.

Przysposobienie do pracy ma na celu przygotowanie ucznia do aktywności przez pracę, czyli nabycie praktycznych umiejętności niezbędnych do podejmowania pracy w różnych dziedzinach oraz poprawnego funkcjonowania w życiu społecznym i zawodowym. W ramach tego przedmiotu uczniowie są przygotowywani do nabycia umiejętności praktycznych i wykonywania czynności pracy wynikających z następujących dziedzin:

  • gospodarstwa domowego – wykonując prace oparte na prowadzeniu gospodarstwa domowego, tj. sprzątanie, prasowanie, przygotowywanie i wydawanie posiłków,
  • rękodzielnictwa – wytwarzanie drobnych przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich z zastosowaniem różnych technik i materiałów, w tym z wykorzystaniem drewna
  • ogrodnictwa – uprawa i pielęgnacja roślin, pielęgnacja terenów zielonych, tworzenie różnorodnych kompozycji kwiatowych i stroików,
  • prac biurowych – obsługa urządzeń biurowych typu: kserokopiarka, laminator itp. oraz wykonywanie usług w tym zakresie,
  • szycia ręcznego i maszynowego – zastosowanie ściegów podstawowych i ozdobnych w drobnych naprawach krawieckich oraz haftowaniu; szycie prostych wyrobów, tj. ściereczek, zasłon, rękawic kuchennych itp.

Nasi podopieczni uczą się w 11 pracowniach:

Nasi uczniowie:

  • uczą się i doskonalą swoje umiejętności w zakresie obierania warzyw i owoców, obróbki na ciepło i zimno,
  • zdobywają umiejętności przygotowywania potraw, czytania przepisów kulinarnych oraz planowania menu czy robienia codziennych zakupów w sklepie spożywczym
  • nakrywają do stołu, oceniają smak i wygląd gotowych potraw
  • rozwijają zaradność życiową: umiejętność dbania o porządek, odpowiedzialność czy systematyczność,
  • uczą się nowych smaków, odkrywają potrawy z różnych stron świata,

Nasi uczniowie:


  • uczą się wykonywać prace związane z obróbką drewna,
  • poznają obsługę podstawowych narzędzi stolarskich,
  • doskonalą umiejętności wbijania gwoździ oraz ich wyjmowania,
  • piłują z użyciem piły ręcznej oraz piły włosowej,
  • szlifują elementy drewniane,
  • doskonalą umiejętności obsługi elektronarzędzi wykorzystywanych w stolarni w zakresie wkręcania śrub, wiercenia otworów za pomocą wkrętarko-wiertarki, wyrzynania elementów drewnianych z użyciem wyrzynarki do drewna, szlifowania elementów drewnianych z pomocą szlifierki oscylacyjnej

Nasi uczniowie:

  • uczą się kontroli siły i wytrzymałości mięśni odpowiedzialnych za prawidłową postawę
  • doskonalą koordynację ruchową
  • wzmacniają swoją motywację do systematycznych ćwiczeń
  • stosują ćwiczenia rozciągające przykurczone mięśnie
  • korzystają z bieżni zwiększając wydolność krążeniowo-wydechową
  • podczas ćwiczeń na rowerkach stacjonarnych wzmacniają i rozbudowują mięśnie
  • rozwijają dużą motorykę
  • ćwiczą równowagę

Nasi uczniowie:

  • uczestniczą w autostymulacji fal mózgowych
  • świadomie trenują koncentrację 
  • zwiększają możliwości pracy mózgu
  • poprzez stymulację swoich fal mózgowych wzmacniają swój potencjał intelektualny
  • uczą się wyciszania emocji i wchodzenia w stan relaksu
  • poprzez kontrolę odpowiednich fal mózgowych mogą usprawniać sferę komunikacji werbalnej

Nasi uczniowie:

  • uczą się pracy z podstawowymi technikami ceramicznymi
  • tworzą misy, kubki, płytki ceramiczne
  • dekorują wykonywane z użyciem szkliw
  • malują elementy angobami
  • nakładają tlenki żelaza
  • wykorzystują walcarkę automatyczną do tworzenia większych, płaskich elementów
  • tworzą element 3d z wykorzystaniem form
  • uczą się pracy przy profesjonalnym kole garncarskim

Nasi uczniowie:

  • doskonalą umiejętności obsługi pralki i żelazka, 
  • doskonalą umiejętności odczytywania symboli chemicznych na metkach,
  • doskonalą umiejętności związane z codziennym utrzymaniem czystości,
  • nabywają umiejętności posługiwania się przyborami krawieckimi,
  • nabywają umiejętność szycia ręcznego i maszynowego, 
  • wykonują drobne naprawy,
  • szyją i wypełniają poduszki, maskotki, tekstylne ozdoby świąteczne,
  • nabywają umiejętności pracy z wykrojem krawieckim,
  • szyją fartuchy kuchenne, pościel, maseczki, ściereczki kuchenne.

Nasi uczniowie:

  • rozwijają aktywność ruchową
  • wspomagają rozwój układu oddechowego i ruchowego
  • uczą się prawidłowo dozować wysiłek
  • hartują organizm
  • uczą się poprawnie wykonywać ćwiczenia symetryczne i asymetryczne
  • pod okiem nauczyciela kształtują poszczególne partie mięśni

Nasi uczniowie:

  • doskonalą umiejętności obsługi sprzętu poligraficznego i biurowego – drukarka, ksero, niszczarka, laminarka, gilotyna, bindownica,
  • doskonalą umiejętności korzystania z programów tekstowych i graficznych,
  • doskonalą umiejętności korzystania z multimedialnych programów użytkowych i edukacyjnych,
  • rozwijają umiejętności wyszukiwania informacji w Internecie oraz ich przetwarzania,
  • rozwijają zainteresowań informatycznych i technicznych oraz wdrażanie do świadomego korzystania z najnowszych zdobyczy techniki,
  • doskonalą umiejętności bezpiecznego korzystania z komputerów, telefonów komórkowych i Internetu.

Nasi uczniowie:

  • zajmują się pielęgnacją roślin doniczkowych w sali oraz na terenie szkoły
  • tworzą okolicznościowe kompozycje roślinne, bukiety, dekoracje, stroiki,
  • nabywają umiejętności bezpiecznego posługiwania się sprzętami i narzędziami ogrodniczymi,
  • uprawiają kwiaty i zioła w przyszkolnym ogrodzie,
  • uczestniczą w pracach sezonowych na terenie placówki oraz poza nią, wykonując takie czynności jak: grabienie liści, sadzenie kwiatów, odśnieżanie, wyrywanie chwastów z rabat kwiatowych,
  • rozwijają własną kreatywność, uzdolnienia oraz zainteresowania
  • poznają różne techniki stosowane we florystyce.

    Nasi uczniowie:

    • wykonują prace różnymi technikami rękodzielniczymi między innymi: dekoracje z papierowej wikliny, ozdoby z masy papierowej, malowanie na porcelanie, malowanie na szkle,
    • tworzą prace malarskie na płótnie, drewnie,
    • przygotowują na zamówienie drewniane tabliczki z sentencjami, życzeniami,
    • wykonują ozdoby techniką decoupage, 
    • uczą się quilling’u
    • zdobywają umiejętności z zakresu techniki origami
    • wyrażają własne emocje poprzez aktywność artystyczną
    • uczą się pomysłowości, systematyczności i wytrwałości w pracy
    • pobudzają własną wrażliwość estetyczną

    Nasi uczniowie:

    • ćwiczą koncentrację na bodźcach wzrokowych i słuchowych
    • poprawiają koordynację wzrokowo-słuchową
    • rozwijają spostrzegawczość wzrokową
    • budują wyobrażenia i zdobywają wiedzę na temat otaczającego ich świata
    • poprawiają orientację w schemacie własnego ciała
    • ćwiczą zdolności manipulacyjne
    • rozwijają wrażliwość dotykową
    • doskonalą orientację w przestrzeni
    • stymulują lub wyciszają zmysły

    Nasze zajęcia umożliwiają:

    N

    Rozwijanie u uczniów postawy ciekawości i otwartości

    N

    Aktywne uczestnictwo w budowie kultury

    N

    Budowanie pozytywnego, ciepłego obrazu samego siebie

    N

    osiągnięcie maksymalnej zaradności i niezależności

    N

    Kształtowanie umiejętności samodzielnego organizowania wypoczynku

    N

    Rozwijane kreatywności uczniów oraz ich uzdolnień i zainteresowań

    Zajęcia kształtujące kreatywność

    Rozwijają zainteresowania i zdolności w sferze artystycznej, muzycznej, tanecznej oraz teatralnej. Służą dostarczaniu uczniom okazji do twórczego działania w przyjaznej atmosferze oraz możliwości współpracy z innymi podopiecznymi naszej fundacji.

    Zajęcia rozwijające komunikowanie się

    Mają służyć dalszemu rozwijaniu języka i umiejętności porozumiewania się w bliskim i dalszym środowisku w każdy możliwy dla ucznia sposób, również z wykorzystaniem odpowiednich pomocy do komunikacji, czy też technologii informacyjno-komunikacyjnej.

    Funkcjonowanie osobiste i społeczne

    Zajęcia, na których uczniowie doskonalą wiadomości i umiejętności zdobyte na wcześniejszych etapach edukacyjnych, także w zakresie czytania, pisania i pojęć matematycznych, niezbędnych w życiu dorosłego człowieka. Zajęcia zapewniają również zdobycie nowych wiadomości i umiejętności z zakresu środowiska społeczno-kulturowego, przygotowują do pełnienia różnych ról społecznych, a także rozwijają niezbędne kompetencje społeczne. Zajęcia mają na celu wszechstronny rozwój uczniów oraz takie ich przygotowanie do pełnienia ról społecznych, w tym pracowniczych, aby mogli jako osoby dorosłe w jak najbardziej optymalny sposób zintegrować się ze środowiskiem.

    Co nas wyróżnia?

    Mało liczne oddziały klasowe

    Organizacja wycieczek i wyjazdów

    Indywidualne podejście do ucznia

    Dowóz do szkoły

    Wysoko wykwalifikowana kadra

    Bogato wyposażone pracownie